U2 TANDEM z AFS

U-TURN U2 TANDEM

Pierwsza paralotnia tandemowa z systemem AFS

Wysokie osiągi z maksimum bezpieczeństwa w tandemie - do tej pory był to problem nie do rozwiązania. Z nadejściem nowej epoki nowe skrzydło tandemowe U2 otrzymało niesamowicie zwinną charakterystykę lotu oraz wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki rewolucyjnemu systemowi stabilizacji lotu (AFS).

Technologia AFS, wynaleziona przez głównego projektanta Ernst'a Strobl to zmiana w fundamentach budowania paralotni. Do tej pory wszelkie próby poprawienia bezpieczeństwa skutkowały spadkiem osiągów skrzydła, i vice versa. Z technologią AFS nie ma mowy o jakichkolwiek ustępstwach kosztem parametrów skrzydła.

Genialna, a zarazem prosta zasada działania AFS opiera się o system napięć wstępnych powierzchni dolnej krawędzi spływu. Specjalne szwy na mocowaniach sterówek dopełniają całości, dzięki czemu osiągamy pożądane rezultaty. Na spokojnym wietrze ciśnienie w komorach jest na tyle wysokie, że napięcia wstępne są neutralizowane właśnie na mocowaniach sterówek (ciśnienie wewnątrz skrzydła jest większe aniżeli napięcia wstępne na krawędzi spływu), a skrzydło zachowuje spokój jak każda inna paralotnia.

Wchodząc w turbulencje ze skrzydłem wyposażonym w AFS system natychmiast dostraja parametry lotu; nawet najmniejszy spadek ciśnienia wewnętrznego pozwala systemowi zadziałać, a napięcia wstępne na krawędzi spływu wyhamowywują skrzydło. I to wszystko bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony pilota. Właśnie takie rozwiązania eksperci od spraw bezpieczeństwa i certyfikacji DHV polecają: Skrzydło samo w sobie pracuje, dzięki czemu lata bezpieczniej. Więcej szczegółów na temat DHV możesz znaleźć tutaj TUTAJ Oczywiście U2 wykorzystuje takie wynalazki jak dynamiczna redukcja komory oraz geoustawianie profili.

Dzięki zwiększeniu bezpieczeństwa przez system AFS Ernst Strobl mógł wybrać profil z ambitniejszym wydłużeniem i kształtem godnym podziwu. Andi Siebenhofer pokazał zasadność działania AFS-a w rekordowym locie nad morzem śródziemnym z Grecji do Egiptu w paralotni U2 z napędem. Dzięki wyposażeniu w napęd Andi poleciał z prędkością 62km/godz., natomiast wytrzymałość i niesamowita stabilność skrzydła pozwoliły przetrwać grad!

Poza wysokimi osiągami i systemem AFS U2 oferuje wszystko, czego może oczekiwać zarówno pilot zawodowy jak i hobbysta, min. prędkość opadania na poziomie zaledwie 1,1m/sek. , zwinnośc do tej pory nieznana w skrzydłach tandemowych oraz lądowanie jak w skrzydle solo. W przeciwieństwie do pozostałych paralotni tandemowych U2 posiada taśmy z trymerami z certyfikatem DHV. Używając trymerów możemy dostosować skrzydło do dominującego wiatru, a prędkość może zostać zmieniona nawet o 7km/godz. Podobnie, delikatne zaciągnięcie trymerów pozwala na niesamowicie łagodny start, ułatwiając go ludziom starszym i niepełnosprawnym. Startowanie jest bardzo łatwe z U2, ponieważ skrzydło ani nie zostaje z tyłu, ani nie wyprzedza pilota.

Aby skoncentrować się w pełni na pasażerze podczas lotu, U2 ma dwa dodatkowe systemy pomagające w pracy pilota: wspomaganie B-stall-a i oddzielne taśmy A do wykonywania "dużych uszu". "Duże uszy" zwiększają kąt natarcia i obciążenie powierzchni prowadząc do bardzo stabilnego zachowania skrzydła, zachowując jednocześnie pełną kontrolę nad lotem. Podczas lotu na "dużych uszach" prędkość opadania waha się w przedziale od 3 do 5 metrów na sekundę, w zależności od ilości złożonych komór. Taśmę A od "dużych uszu" zapożyczono z BODYGUARD'a dla początkujących glajciarzy, gdzie służy za system bezpieczeństwa pomagający żółtodziobom odróżnić olinowanie zewnętrzne od wewnętrznego. Oczywiście takie omyłki nie zdarzają się doświadczonym pilotom tandemów, ale Ernst Strobl zdecydował się dodać ten system do U2, "ponieważ ułatwia pracę pozwalając pilotowi skupić się na innych rzeczach".

Wspomaganie B-stall'a działa na podobnej zasadzie. System uruchamia się w chwili pociągnięcia za taśmy B, co powoduje oderwanie strug powietrza od górnej powierzchni, złożenie się skrzydła w kierunku górnego poszycia i spadachronowanie. Paralotnia zaczyna spadać pionowo z prędkością od 5 do 8 m/sekundę. Jeśli przypadkowo pociągniętoby za taśmy C w celu wywołania B-stall-a skrzydło powinno się zdestabilizować, przechylić do tyłu z krótkim ale mocnym bujnięciem. Z systemem wspomagania B-stalla taka sytuacja nie ma prawa bytu. Z tradycyjnym skrzydłem pierwsze 5-10 cm wymaga niesamowitego wysiłku przerastającego niektórych pilotów. W U2 początek B-stalla nie wymaga wielkiego wysiłku i można go wykonać "z wyczuciem".

Niesamowitą sprawą w U2 jest pomysłowa architektura olinowania. Wymagania co do obciążalności każdej taśmy zostały obliczone przez Ernst'a Strobl prowadząc w pewnych miejscach do redukcji średnicy lin. To z kolei dodało skrzydłu potencjału sterowania i osiągów, walorów których często nie doceniamy. Średnice lin zmieniają się w zależności od obciążeń różnych części skrzydła. Ernst'a Strobl mówi "W U2 używamy włókien najwyższej jakości, które wytrzymują do 400 kilogramów obciążenia na każdej linie." U2 to bezpieczeństwo perfekcja i wspaniałe osiągi lotne...


Więcej informacji:

DHV-tech1 (PDF, 58 kB)

DHV-tech2 (PDF, 109 kB)

Informacje (PDF, 1257 kB)

Lineplan U2 (PDF, 34 kB)

Lineplan U2 info (PDF, 34 kB)

Manual (PDF, 763 kByte)

Permission (PDF, 54 kB)

Technical Data U2 (PDF, 30 kB)

U2 - Kolory (PDF, 75 kB)